Analyse av reklame viser at Samsung tv’er viser 19% mer reklame

Analyse av reklame viser at Samsung tv’er viser 19% mer reklame

Analyse av reklame viser at Samsung tv’er viser 19% mer reklame enn gjennomsnittet av andre merker. Det merket som utmerker seg mest ved å vise minst reklame var JVC. I snitt viser JVC tv’er 22% mindre reklame enn gjennomsnittet.

Som eier av en Samsung tv, og har lest rapporten Analyse av reklame fra Statens Medieråd, kan jeg bekrefte dette. Faenskapet sender reklame i tide og utide. Helst sender den reklame når det passer minst. Som i en spennende fotballkamp, rett før en scoring. Og da gjerne i en live sending. Eller når jeg nettopp har vært på toalettet. Det er en smule plagsomt.

Årsaken til det hele?

Årsaken til at Samsung tv’er sender mer reklame skal ha en sammenheng til den høye bildefrekvensen som moderne Samsung tv’er har. Vanlige tv sendinger sender med en bildefrekvens på 50 Hz (50 ganger i sekundet). Men bare 25 hele bilder, fordi de sender bare et halvt bilde om gangen. Nå moderne Samsung Tv’er har en reel bildefrekvens på 60 Hz. Selv om de selv oppgir den til både 400 og 800 Hz, er den i realiteten bare 60 Hz. Det er likevel en økning på 20% som stemmer godt overens med målingene i Analyse av reklame som påstår at Samsung sender 19% mer reklame. Dermed blir det plass til mer reklame i reklamepausene.

På motsatt ende av skalaen befinner JVC tv’er seg. Den sender færre bilder hvert sekund enn hva tv sendingene sender på. 39 halve bilder hvert sekund. Det er 22% mindre enn tv sendingene sender på. Da vises gjerne en til to reklamer mindre for hver reklame pause. Det blir det mindre penger av til tv kanalene.

Hvilken tv bør jeg kjøpe?

Hvis enn skal ta Analyse av reklame rapporten seriøst, hvilken tv bør du egentlig kjøpe? Helt klart Samsung. TV kanalene som sender i det vi kaller et lineært mønster er en døende bransje. De får mindre betalt for hver reklame visning enn de gjorde i reklamens og lineært tv gullalder på 90-tallet. Folk flest har nå så mange tv kanaler å velge mellom. Nylig har mange funnet ut at det går an å skifte tv kanal når en kanal sender reklame. Da går reklameinntektene ned for tv kanalene. De møter også kraftig motstand fra strømmetjenester som Netflix, ViaPlay og Amazon Prime som lar seerne se de programmene de ønsker og når de vil.

Hvordan påvirker høyere bildefrekvens kvaliteten på tv sendingene?

Mange mener at når de ser film vil høyere bildefrekvens være en uting, og at de mister selve filmfølelsen. Derimot mener mange at de får en bedre opplevelse når de ser sport med mye raske bevegelser. Da det gir glattere bevegelser i bilde, og gjerne skarpere bevegelser. Dette finner du ingenting om i Analyse av reklame.

Hvor er tv kanalene og reklame om fem år i følge Analyse av reklame?

Om fem år har vi fortsatt reklame. Mye reklame over alt. Ikke i ordinære tv sendinger derimot. Tv kanaler som sender stort sett ferdig innspilte programmer og filmer vil stort sett være nedlagt. Analyse av reklame rapporten slår fast at det vil stort sett bare være tv kanaler som sender for det meste live sendinger igjen. De andre vil være borte. Fordi di ikke klarer konkurransen med strømmetjenestene. Det er en tid for alt. Mange andre bransjer før de har gått under fordi verden går, stort sett, fremover. Og innen tv kanalene innser dette vil det være for sent. De har gitt Netflix og alle de andre store et alt for stort forsprang til at de klarer å ta de igjen. Det beste eierne av tv kanaler kan gjøre er å legge de alt nå, mens de fremdeles har penger. Ta ut overskuddet nå og innse at de feilet.

Les også om hvordan Russland kan hacket Melodi Grand Prix

Kommentarer

kommentar

Én kommentar til «Analyse av reklame viser at Samsung tv’er viser 19% mer reklame»

Kommentarfeltet er stengt