Folk kjøper gamle Nokia telefoner for å unngå sosiale medier

I en verden der sosiale medier dominerer hvert øyeblikk vi er våkne, har en ny og uventet trend dukket opp. Folk kjøper gamle Nokia telefoner for å unngå den evinnelige scrollingen, likes og hashtagene. Det viser seg at den legendariske Nokia 3310, en gang kjent for sin udødelighet og ikoniske Snake spill, har fått et nytt liv som et symbol på digital motstand.

«Jeg hadde nok,» sier Kari (44), en tidligere Instagram-avhengig som nå sverger til sin nye, gamle Nokia. «Jeg brukte timer på å se på bilder av folk jeg ikke kjenner, som spiser mat jeg ikke får smake, på steder jeg aldri kommer til å besøke. Nå har jeg en telefon som ikke engang kan laste ned TikTok. Det er befriende.»

Nokia 3310, kjent for å overleve alt fra fallet fra fjerde etasje til en vaskemaskin, har blitt en slags helgen for de som ønsker å kutte ut sosiale medier. Telefonen har ingen apper, ingen notifikasjoner, og den eneste distraksjonen er Snake. Et spill som, ironisk nok, er mer engasjerende enn de fleste TikTok videoer.

«Det er som å gå tilbake til en enklere tid,» sier Erik (38), en selvproklamert «Nokia-hipster». «Jeg trenger ikke bekymre meg for algoritmer som sporer meg, eller at jeg må like noe for å ikke såre noens følelser. Jeg kan bare ringe og sende SMS. Og hvis jeg kjeder meg, spiller jeg Snake. Det er alt jeg trenger.»

Men trenden har ikke kommet uten utfordringer. Mange som har byttet til gamle Nokia telefoner, sliter med å tilpasse seg en verden uten Google Maps, WhatsApp, Wolt og Foodora. «Jeg gikk meg bort tre ganger i går,» innrømmer Linda (39). «Og jeg måtte faktisk ringe til en restaurant for å bestille mat. Det var litt skummelt.»

Likevel er det noe med Nokia tefonens enkelhet som tiltaler folk. «Jeg føler at jeg har fått tilbake kontrollen over mitt eget liv,» sier Kari. «Jeg er ikke lenger en slave for notifikasjoner. Jeg kan faktisk være til stede i øyeblikket, uten å bekymre meg for om jeg har glemt å like noens bursdagshilsen på Facebook.»

Selv teknologiselskapene har lagt merke til trenden. Ifølge rykter jobber Apple og Samsung nå på en «retro modus» for sine telefoner, som simulerer opplevelsen av en Nokia 3310. Men for mange er det ikke nok. «Hvorfor kjøpe en dyr smarttelefon for så å deaktivere alle funksjonene?» spør Erik. «Det er som å kjøpe en sportsbil og kun kjøre i 30. Da er det bedre med en 2CV som bare går i 30»

Så hva ligger bak denne plutselige interessen for gamle Nokia telefoner? Er det en reaksjon på den digitale utmattelsen? Et opprør mot de store teknologiselskapene? Eller er det bare nostalgi for en tid da telefonen var en telefon, og ikke en forlengelse av vår egen identitet?

Kanskje er det på tide å legge ned smarttelefonen, finne frem den gamle Nokia telefonen, og gi seg selv en pause fra den digitale kaoset. Og hvis du kjeder deg, er det alltid Snake.

(Denne artikkelen er ikke skrevet på en Nokia)

Kommentarer

kommentar